Informácie o nás

 

Motto: „Každý človek je od prírody obdarený určitými

            schopnosťami a kým ich nevyskúšame,

            ani nevieme, aké možnosti sú v  

            našom dosahu. (R. W. Emerson)

                                            

 

        K O N C E P C I A

 

 

    

     rozvoja ZŠ Žakovce

 

           

           na obdobie

 

     rokov  2010 – 2015

                                        

 

                                              

                                        Mgr. Jana Sosková

                                        kandidátka na funkciu

                                             riaditeľky školy

 

V Žakovciach dňa 15.08.2010

 

 

 Koncepcia rozvoja  málotriednej základnej školy v Žakovciach

         Daná koncepcia je skoncipovaná na pilieroch, ktoré boli vybudované v posledných  rokoch existencie základnej školy a tvorí priamočiaru súvislosť črtajúcu sa do ďalších piatich rokov. Vznikla na základe zhodnotenia informácií o škole a jej edukačnom procese, získaných z jedinej mojej návštevy Základnej školy v Žakovciach a z rozhovoru so starostkou obce, bez hlbších znalostí o konkrétnej škole, čisto  na základe mojej vlastnej vízie, ktorou by sa mala v budúcnosti škola uberať.

         Slovenská ZŠ v  Žakovciach  sa datuje od roku 1945. Budova súčasnej základnej školy, spolu s budovou materskej školy, ktorá je v tom istom areáli, bola postavená v roku 1962. V roku 2007 bola splynofikovaná a zrekonštruovaná (oprava strechy, výmena okien, podláh, nové zariadenie tried), za spolupráce členov dobrovoľných organizácií a ochotných občanov obce boli opravené sociálne zariadenia v škole a  vymaľovaný interiér budovy.

 

         Škola je od roku 2007 pekne zrekonštruovaná, pôsobí veľmi príjemným a domáckym dojmom, triedy sú vymaľované  pestrými teplými farbami, interiér tried pripomína zariadenie alternatívnych škôl, nové, moderné lavice sú poukladané po obvode, takže v prostriedku triedy vzniká priestor vhodný na aktivizačné a motivačné metódy: didaktické hry, telovýchovné chvíľky a pohybové aktivity, typické pre školy netradičného typu, v ktorom prebieha vyučovanie inovovanými metódami, najmä metódou  projektového vyučovania, ale i metódami skupinovými, problémovými, brainstormingu a i. Súčasťou školy je trieda na výtvarnú výchovu špeciálna učebňa, kde je možnosť používať didaktickú techniku, PC, dataprojektor, premietať žiakom filmy ap. Malá telocvičňa slúži žiakom na hodiny telesnej výchovy, gymnastiku a drobné pohybové aktivity. Loptové hry a atletické aktivity sa uskutočňujú na novozriadenom viacúčelovom antukovom školskom ihrisku pred budovou školy. Riaditeľňa a zároveň zborovňa je útulná, vybavená počítačom a moderným zariadením. Hygienické zariadenia sú na vysokej úrovni, pripomínajú zariadenia takmer hotelového typu, sú čisté a udržiavané.  Keďže sa  budova školy využíva aj na záujmové činnosti dobrovoľných organizácií, cirkví a obyvateľov obce, jej súčasťou je dobre vybavená knižnica, slúžiaca nielen žiakom, ale aj obyvateľom obce, a moderná posilňovňa so špičkovým posilňovacím zariadením, ktorú využívajú bývalí - starší žiaci z obce.

         Podľa mojich informácií, je to málotriedna ZŠ (to znamená, v 1 triede je viac ročníkov), v škole  sú iba žiaci 1. – 4. ročníka, spolu približne 30 žiakov v  2 triedach. V jednej triede sú žiaci 1. a 3. ročníka, v druhej triede sú žiaci 2. a 4. ročníka. Škola mala v tomto školskom roku  2 pedagogických zamestnancov interných (riaditeľka a učiteľka) a 2 pedagogických zamestnancov externých, na vyučovanie rímsko-katolíckej náboženskej výchovy a telesnej výchovy (do budúcna bude potrebné zamestnať externého kvalifikovaného učiteľa anglického jazyka, ruský jazyk pre začiatočníkov, ako druhý cudzí jazyk dokážem celkom kvalitne, i keď nekvalifikovane, odučiť). Okrem pedagogických zamestnancov do kolektívu školy patria nepedagogickí zamestnanci: upratovačkaškolník. Kuchárka, ktorá varí v školskej jedálni (v ktorej majú možnosť stravovania i žiaci a zamestnanci ZŠ) v budove MŠ, patriacej do komplexu školských budov v spoločnom areáli, patrí k zamestnancom MŠ. Keďže ZŠ nemá právnu subjektivitu, pretože pre nízky počet žiakov by nebola schopná sa samofinancovať, musí školu, podľa platnej legislatívy, dotovať obec. Všetci zamestnanci ZŠ patria pod zriaďovateľa - OBEC ŽAKOVCE, kde pracuje i mzdová účtovníčka.

         Celá novo zrekonštruovaná budova školy s nádherným výhľadom na Vysoké Tatry, ale aj jej prekrásne okolie s udržiavanou zeleňou, vzbudzuje nielen v človeku so zmyslom pre rodinu, akým som ja, príjemné pocity domáceho rodinného prostredia. Bude mi cťou, ak sa v takejto škole rodinného typu budem môcť stať riaditeľkou, spolupodieľať sa na výchove a vzdelaní jednej generácie detí z obce Žakovce, u ktorých sa pokúsim v duchu motta: Každý človek je od prírody obdarený určitými schopnosťami  a kým ich nevyskúšame, ani nevieme, aké možnosti sú v  našom dosahu. “ (R. W. Emerson), nájsť  ich skryté schopnosti.      

          Realizácia ďalšieho rozvoja základnej školy sa črtá v niekoľkých dôležitých  determinantoch edukácie:  

Ø       vzdelávanie,

Ø       výchova,

Ø       materiálno- technické vybavenie školy,

Ø       mimoškolská záujmová činnosť,

Ø       stratégia propagácie školy,

Ø       spolupráca školy s rodinou,

Ø       pozitívna motivácia pedagogických zamestnancov a ich ďalšie vzdelávanie,

Ø       kontinuálny prechod detí z predškolského zariadenia do základnej školy.

      Predchádzajúce determinanty sa vzájomne ovplyvňujú a vzájomnou pozitívnou súčinnosťou vytvárajú kvalitu školy

 

Sféra vzdelávania

      Je v záujme nielen mojom, ale najmä v záujme žiakov, aby sme sa v najbližších rokoch venovali inovačným metódam, ktoré prispievajú ku zvýšeniu efektívnosti vyučovacieho procesu. Projektové vyučovanie ako inovačná koncepcia prispeje ku zvýšeniu participácie žiakov vo vyučovacom procese, žiaci sa naučia kooperovať a rešpektovať sa navzájom a odbúra sa komunikačná ostýchavosť. Učenie sa žiakov bude prebiehať na základe vnútornej motivácie. Budem sa snažiť vytvárať tvorivú atmosféru na vyučovaní aj prostredníctvom inovačných metód a koncepcií edukácie. Mojím cieľom je minimalizovať encyklopedické vedomosti žiakov a vytvárať u žiakov trvácne vedomosti, ktoré dokážu aplikovať aj v praktickom živote. Orientovať sa budem najmä na didaktické hry, ktoré sú pre túto vekovú kategóriu najvhodnejšími  aktivizačnými a motivačnými metódami (čo bolo aj témou mojej kvalifikačnej práce).

      Osobitný dôraz budem klásť na individuálny prístup ku všetkým žiakom, obzvlášť k tým, ktorí vykazujú príznaky špecifických porúch učenia sa (dyslexiu, dysgrafiu, dysortografiu, dyskalkúliu) a po psychologickom a špeciálnom pedagogickom vyšetrení si vyžadujú individuálny integrovaný študijný plán. Citlivo a empaticky budem postupovať pri zabezpečení vhodných podmienok pre žiakov z málopodnetného prostredia a v spolupráci s altruisticky zameranými cirkevnými zložkami v obci, sa budem snažiť vytvárať vhodné materiálne podmienky (najmä pri mimoškolskej záujmovej činnosti) pre žiakov z rodín, ktoré sú v hmotnej núdzi.

       V rámci kompetencií, umožnených školským vzdelávacím programom, sa budem snažiť vytvárať triedy s rozšíreným vyučovaním anglického (či iného cudzieho) jazyka, teda i v 1. a 2. ročníku ZŠ, nielen v  3. a 4. ročníku, kde je podľa štátneho vzdelávacieho programu ISCED 1, prvý cudzí jazyk povinný.

       Budem sa snažiť  zvyšovať u žiakov počítačovú gramotnosť napr. aj projektovým vyučovaním na hodinách informatickej výchovy.

        V predchádzajúcom období bola dokončená  výstavba multifunkčného  antukového športového ihriska v areáli školy. Mojím cieľom je, aby sa nielen žiaci školy a MŠ, mohli venovať športovým aktivitám v rámci hodín telesnej výchovy, ale i v rámci mimoškolskej záujmovej krúžkovej činnosti, slúžilo by teda aj naďalej bývalým žiakom školy, starším deťom  a obyvateľom obce Žakovce.

        I keď počet žiakov školy je pomerne nízky, budem sa snažiť v deťoch podporovať rôzne záujmy a schopnosti, ktoré budú môcť prezentovať v rôznych oblastiach na postupových školských súťažiach. Ak bude z čoho vybrať, pripravím a zúčastním sa so žiakmi predmetových aj  záujmových súťaží: matematická olympiáda, pytagoriáda, matematický klokan, iné olympiády určené pre mladšiu vekovú kategóriu, súťaž v prednes poézie a prózy – Šaliansky Maťko, Hviezdoslavov Kubín, Podtatranský slávik, Slávici z lavice, Karaoke šou, športová olympiáda ap.

        Mojou víziou je v budúcnosti umelecké zameranie školy, orientované na hudobno-dramatickú činnosť, ktorá by bola prezentovaná na rôznych kultúrnych akciách školy.       

       V rámci riaditeľských kompetencií, chcem do školského vzdelávacieho programu presadiť voliteľné vyučovacie predmety umeleckého charakteru: dramatickú výchovu, kreatívne pracovné vyučovanie, tvorivé písanie...

        Moje návrhy na dotácie hodín v rámci školského vzdelávacieho programu ISCED sú takéto:

1.    Variant – všeobecno - tvorivý

Školský vzdelávací program ISCED 1:

Štátny vzdelávací program

Vzdelávacia oblasť

 

1.roč.

2.roč.

3.roč.

4.roč.

Jazyk a komunikácia

slovenský jazyk

a literatúra

8

6

6

6

prvý cudzí jazyk

 

 

3

3

Príroda a spoločnosť

prírodoveda

0,5

1

1

1

vlastiveda

 

1

1

1

Človek a hodnoty

náboženská výchova

0,5

1

1

1

Matematika a práca

s informáciami

matematika

4

4

3

3

informatická výchova

 

1

1

1

Človek a svet práce

pracovné vyučovanie

 

 

 

1

Umenie a kultúra

výtvarná výchova

1

1

1

1

 

hudobná výchova

1

1

1

1

Zdravie a pohyb

telesná výchova

2

2

2

2

Spolu povinná časť

 

17

18

20

21


História projektu

V tejto časti môžete popísať históriu Vašeho projektu a čo Vás viedlo k nápadu ho realizovať. Je vhodné sa taktiež zmieniť o dôležitých míllnikoch a poďakovať ľuďom, ktorí sa na projekte zúčastnili.


Naši užívatelia

Tu je vhodné popísať, kto sú Vaši cieľoví užívatelia a prečo je práve tento projekt pre nich dôležitý. Dôležité je Vašich návštevníkov taktiež motivovať, aby sa na tieto stránky pravidelne vracali.