Informácie o nás
Motto: „Každý človek je od prírody obdarený určitými
schopnosťami a kým ich nevyskúšame,
ani nevieme, aké možnosti sú v
našom dosahu. “ (R. W. Emerson)
K O N C E P C I A
rozvoja ZŠ Žakovce
na obdobie
rokov 2010 – 2015
Mgr. Jana Sosková
kandidátka na funkciu
riaditeľky školy
V Žakovciach dňa 15.08.2010
Koncepcia rozvoja málotriednej základnej školy v Žakovciach
Daná koncepcia je skoncipovaná na pilieroch, ktoré boli vybudované v posledných rokoch existencie základnej školy a tvorí priamočiaru súvislosť črtajúcu sa do ďalších piatich rokov. Vznikla na základe zhodnotenia informácií o škole a jej edukačnom procese, získaných z jedinej mojej návštevy Základnej školy v Žakovciach a z rozhovoru so starostkou obce, bez hlbších znalostí o konkrétnej škole, čisto na základe mojej vlastnej vízie, ktorou by sa mala v budúcnosti škola uberať.
Slovenská ZŠ v Žakovciach sa datuje od roku 1945. Budova súčasnej základnej školy, spolu s budovou materskej školy, ktorá je v tom istom areáli, bola postavená v roku 1962. V roku 2007 bola splynofikovaná a zrekonštruovaná (oprava strechy, výmena okien, podláh, nové zariadenie tried), za spolupráce členov dobrovoľných organizácií a ochotných občanov obce boli opravené sociálne zariadenia v škole a vymaľovaný interiér budovy.
Škola je od roku 2007 pekne zrekonštruovaná, pôsobí veľmi príjemným a domáckym dojmom, triedy sú vymaľované pestrými teplými farbami, interiér tried pripomína zariadenie alternatívnych škôl, nové, moderné lavice sú poukladané po obvode, takže v prostriedku triedy vzniká priestor vhodný na aktivizačné a motivačné metódy: didaktické hry, telovýchovné chvíľky a pohybové aktivity, typické pre školy netradičného typu, v ktorom prebieha vyučovanie inovovanými metódami, najmä metódou projektového vyučovania, ale i metódami skupinovými, problémovými, brainstormingu a i. Súčasťou školy je trieda na výtvarnú výchovu a špeciálna učebňa, kde je možnosť používať didaktickú techniku, PC, dataprojektor, premietať žiakom filmy ap. Malá telocvičňa slúži žiakom na hodiny telesnej výchovy, gymnastiku a drobné pohybové aktivity. Loptové hry a atletické aktivity sa uskutočňujú na novozriadenom viacúčelovom antukovom školskom ihrisku pred budovou školy. Riaditeľňa a zároveň zborovňa je útulná, vybavená počítačom a moderným zariadením. Hygienické zariadenia sú na vysokej úrovni, pripomínajú zariadenia takmer hotelového typu, sú čisté a udržiavané. Keďže sa budova školy využíva aj na záujmové činnosti dobrovoľných organizácií, cirkví a obyvateľov obce, jej súčasťou je dobre vybavená knižnica, slúžiaca nielen žiakom, ale aj obyvateľom obce, a moderná posilňovňa so špičkovým posilňovacím zariadením, ktorú využívajú bývalí - starší žiaci z obce.
Podľa mojich informácií, je to málotriedna ZŠ (to znamená, v 1 triede je viac ročníkov), v škole sú iba žiaci 1. – 4. ročníka, spolu približne 30 žiakov v 2 triedach. V jednej triede sú žiaci 1. a 3. ročníka, v druhej triede sú žiaci 2. a 4. ročníka. Škola mala v tomto školskom roku 2 pedagogických zamestnancov interných (riaditeľka a učiteľka) a 2 pedagogických zamestnancov externých, na vyučovanie rímsko-katolíckej náboženskej výchovy a telesnej výchovy (do budúcna bude potrebné zamestnať externého kvalifikovaného učiteľa anglického jazyka, ruský jazyk pre začiatočníkov, ako druhý cudzí jazyk dokážem celkom kvalitne, i keď nekvalifikovane, odučiť). Okrem pedagogických zamestnancov do kolektívu školy patria nepedagogickí zamestnanci: upratovačka a školník. Kuchárka, ktorá varí v školskej jedálni (v ktorej majú možnosť stravovania i žiaci a zamestnanci ZŠ) v budove MŠ, patriacej do komplexu školských budov v spoločnom areáli, patrí k zamestnancom MŠ. Keďže ZŠ nemá právnu subjektivitu, pretože pre nízky počet žiakov by nebola schopná sa samofinancovať, musí školu, podľa platnej legislatívy, dotovať obec. Všetci zamestnanci ZŠ patria pod zriaďovateľa - OBEC ŽAKOVCE, kde pracuje i mzdová účtovníčka.
Celá novo zrekonštruovaná budova školy s nádherným výhľadom na Vysoké Tatry, ale aj jej prekrásne okolie s udržiavanou zeleňou, vzbudzuje nielen v človeku so zmyslom pre rodinu, akým som ja, príjemné pocity domáceho rodinného prostredia. Bude mi cťou, ak sa v takejto škole rodinného typu budem môcť stať riaditeľkou, spolupodieľať sa na výchove a vzdelaní jednej generácie detí z obce Žakovce, u ktorých sa pokúsim v duchu motta: „Každý človek je od prírody obdarený určitými schopnosťami a kým ich nevyskúšame, ani nevieme, aké možnosti sú v našom dosahu. “ (R. W. Emerson), nájsť ich skryté schopnosti.
Realizácia ďalšieho rozvoja základnej školy sa črtá v niekoľkých dôležitých determinantoch edukácie:
Ø vzdelávanie,
Ø výchova,
Ø materiálno- technické vybavenie školy,
Ø mimoškolská záujmová činnosť,
Ø stratégia propagácie školy,
Ø spolupráca školy s rodinou,
Ø pozitívna motivácia pedagogických zamestnancov a ich ďalšie vzdelávanie,
Ø kontinuálny prechod detí z predškolského zariadenia do základnej školy.
Predchádzajúce determinanty sa vzájomne ovplyvňujú a vzájomnou pozitívnou súčinnosťou vytvárajú kvalitu školy.
Sféra vzdelávania
Je v záujme nielen mojom, ale najmä v záujme žiakov, aby sme sa v najbližších rokoch venovali inovačným metódam, ktoré prispievajú ku zvýšeniu efektívnosti vyučovacieho procesu. Projektové vyučovanie ako inovačná koncepcia prispeje ku zvýšeniu participácie žiakov vo vyučovacom procese, žiaci sa naučia kooperovať a rešpektovať sa navzájom a odbúra sa komunikačná ostýchavosť. Učenie sa žiakov bude prebiehať na základe vnútornej motivácie. Budem sa snažiť vytvárať tvorivú atmosféru na vyučovaní aj prostredníctvom inovačných metód a koncepcií edukácie. Mojím cieľom je minimalizovať encyklopedické vedomosti žiakov a vytvárať u žiakov trvácne vedomosti, ktoré dokážu aplikovať aj v praktickom živote. Orientovať sa budem najmä na didaktické hry, ktoré sú pre túto vekovú kategóriu najvhodnejšími aktivizačnými a motivačnými metódami (čo bolo aj témou mojej kvalifikačnej práce).
Osobitný dôraz budem klásť na individuálny prístup ku všetkým žiakom, obzvlášť k tým, ktorí vykazujú príznaky špecifických porúch učenia sa (dyslexiu, dysgrafiu, dysortografiu, dyskalkúliu) a po psychologickom a špeciálnom pedagogickom vyšetrení si vyžadujú individuálny integrovaný študijný plán. Citlivo a empaticky budem postupovať pri zabezpečení vhodných podmienok pre žiakov z málopodnetného prostredia a v spolupráci s altruisticky zameranými cirkevnými zložkami v obci, sa budem snažiť vytvárať vhodné materiálne podmienky (najmä pri mimoškolskej záujmovej činnosti) pre žiakov z rodín, ktoré sú v hmotnej núdzi.
V rámci kompetencií, umožnených školským vzdelávacím programom, sa budem snažiť vytvárať triedy s rozšíreným vyučovaním anglického (či iného cudzieho) jazyka, teda i v 1. a 2. ročníku ZŠ, nielen v 3. a 4. ročníku, kde je podľa štátneho vzdelávacieho programu ISCED 1, prvý cudzí jazyk povinný.
Budem sa snažiť zvyšovať u žiakov počítačovú gramotnosť napr. aj projektovým vyučovaním na hodinách informatickej výchovy.
V predchádzajúcom období bola dokončená výstavba multifunkčného antukového športového ihriska v areáli školy. Mojím cieľom je, aby sa nielen žiaci školy a MŠ, mohli venovať športovým aktivitám v rámci hodín telesnej výchovy, ale i v rámci mimoškolskej záujmovej krúžkovej činnosti, slúžilo by teda aj naďalej bývalým žiakom školy, starším deťom a obyvateľom obce Žakovce.
I keď počet žiakov školy je pomerne nízky, budem sa snažiť v deťoch podporovať rôzne záujmy a schopnosti, ktoré budú môcť prezentovať v rôznych oblastiach na postupových školských súťažiach. Ak bude z čoho vybrať, pripravím a zúčastním sa so žiakmi predmetových aj záujmových súťaží: matematická olympiáda, pytagoriáda, matematický klokan, iné olympiády určené pre mladšiu vekovú kategóriu, súťaž v prednes poézie a prózy – Šaliansky Maťko, Hviezdoslavov Kubín, Podtatranský slávik, Slávici z lavice, Karaoke šou, športová olympiáda ap.
Mojou víziou je v budúcnosti umelecké zameranie školy, orientované na hudobno-dramatickú činnosť, ktorá by bola prezentovaná na rôznych kultúrnych akciách školy.
V rámci riaditeľských kompetencií, chcem do školského vzdelávacieho programu presadiť voliteľné vyučovacie predmety umeleckého charakteru: dramatickú výchovu, kreatívne pracovné vyučovanie, tvorivé písanie...
Moje návrhy na dotácie hodín v rámci školského vzdelávacieho programu ISCED sú takéto:
1. Variant – všeobecno - tvorivý
Školský vzdelávací program ISCED 1:
|
Štátny vzdelávací program |
|||||
|
Vzdelávacia oblasť |
|
1.roč. |
2.roč. |
3.roč. |
4.roč. |
|
Jazyk a komunikácia |
slovenský jazyk a literatúra |
8 |
6 |
6 |
6 |
|
prvý cudzí jazyk |
|
|
3 |
3 |
|
|
Príroda a spoločnosť |
prírodoveda |
0,5 |
1 |
1 |
1 |
|
vlastiveda |
|
1 |
1 |
1 |
|
|
Človek a hodnoty |
náboženská výchova |
0,5 |
1 |
1 |
1 |
|
Matematika a práca s informáciami |
matematika |
4 |
4 |
3 |
3 |
|
informatická výchova |
|
1 |
1 |
1 |
|
|
Človek a svet práce |
pracovné vyučovanie |
|
|
|
1 |
|
Umenie a kultúra |
výtvarná výchova |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
|
hudobná výchova |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
Zdravie a pohyb |
telesná výchova |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
Spolu povinná časť |
|
17 |
18 |
20 |
21 |
História projektuV tejto časti môžete popísať históriu Vašeho projektu a čo Vás viedlo k nápadu ho realizovať. Je vhodné sa taktiež zmieniť o dôležitých míllnikoch a poďakovať ľuďom, ktorí sa na projekte zúčastnili. Naši užívateliaTu je vhodné popísať, kto sú Vaši cieľoví užívatelia a prečo je práve tento projekt pre nich dôležitý. Dôležité je Vašich návštevníkov taktiež motivovať, aby sa na tieto stránky pravidelne vracali. | |||||
